lördag, november 10

Jag vill, 26 mars 2007

Har just varit på mitt första gruppmöte på alkoholrådgivningen.
Var nervös,
men när jag väl var där kändes det ändå bra.
Började med att blåsa,
det måste alla göra för att ingen ska vara påverkad i gruppen.
Det blev en ganska stor grupp,
några som gått flera gånger
och några som var där för första gången.
Det blev min första och sista gång,
eftersom jag börjar jobba på måndag och därför inte kan vara med mera,
vilket är synd för jag tror att det kan ge mycket stöd.
Kände igen några av dem som var där,
och en av dem har jag festat ihop med ett par gånger.
Det gav trygghet och stöd,
att det inte bara är jag som är ung och har de här problemen.

Det var en kvinna där som var inbjuden att berätta
om hennes år som aktiv alkoholist
och hur hennes liv såg ut nu.
Jag kände igen mig väldigt mycket i det hon berättade.
En sak som hon sa,
som jag också har känt sen jag tog mitt beslut att sluta dricka, var;
hon ville sluta dricka,
inte att hon måste,
utan att hon ville.
Hon ville inte ha mera alkohol,
ville inte vakna upp med bakfylla och ångest,
ville sluta dricka.

Efter att hon pratat fick vi var och en dela med oss
av våra tankar kring det hon berättat.
Det var skönt att få höra på andras tankar
som har samma problem som jag.
Det gjorde att jag inte kände mig så ensam
och att någon verkligen,
på riktigt,
kunde förstå vad jag kände och menade.
Eftersom jag inte kan vara med på några fler grupper
så har jag tänkt gå med på ett AA-möte och se hur det är.
Precis innan jag skulle gå hem
frågade jag hur dags AA-mötet skulle vara på lördagen och de sa tiden.
Detta första möte slutade med att en tid för ett nytt möte bestämdes.
Jag hoppas att nästa möte slutar likadant..